EMG Warszawa

logo1a

BADANIE ELEKTRONEUROGRAFICZNE ORAZ ELEKTROMIOGRAFICZNE.

Na czym polega badanie ENG (elektroneurograficzne)?
W badaniu ENG ocenia się przewodnictwo w nerwach obwodowych. W tym celu stosuje się stymulację badanego nerwu odpowiednią elektrodą oraz rejestruje potencjał czynnościowy.

Na czym polega badanie EMG (elektromiograficzne)?
W badaniu elektromiograficznym ocenia się funkcję mięśni przy pomocy elektrody igłowej. Elektroda igłowa wkłuwana jest prostopadle do mięśnia. Następnie wykonuje się ok 20 wkłuć w danym mięśniu i ocenia się jego czynność w spoczynku, przy niewielkim wysiłku oraz przy maksymalnym skurczu mięśnia.

Czy badanie elektroneurograficzne i elektromiograficzne jest bolesne?
Większość pacjentów znosi badanie bez większych problemów. Prąd stosowany do stymulacji ma niewielkie natężenie maksymalnie do 100 mA. Elektroda igłowa jest cienka i zazwyczaj jej wkłucie nie jest bolesne.

Jak należy przygotować się do badania ENG/EMG?
Przed badaniem należy dokładnie umyć badana kończynę. Nie należy używać maści i kremów w obszarze który ma być zbadany. Nie ma ograniczeń co do spożywanych przed badaniem posiłków. Należy poinformować osobę wykonującą badanie o obecności rozrusznika serca oraz o przyjmowaniu doustnych antykoagulantów.

Czy badanie ENG/EMG można wykonywać u ciężarnych?
Badanie ENG/EMG można bezpiecznie wykonywać u kobiet w ciąży.

Jakie choroby można diagnozować przy pomocy badania ENG/EMG?
Przy pomocy badania ENG/EMG można diagnozować następujące zespoły chorobowe: mononeuropatie takie jak: zespół cieśni nadgarstka, uszkodzenia nerwu łokciowego, promieniowego, strzałkowego, piszczelowego, udowego uszkodzenia splotu barkowego, uszkodzenia splotu lędźwiowo – krzyżowego, polineuropatie, uszkodzenia korzeniowe czyli radikulopatie, stwardnienie zanikowe boczne, miastenia, tężyczka, miopatie, miotonie.

Jak długo trwa badanie?
Zazwyczaj czas wykonania tego badania nie przekracza 30 minut.

Jakie są objawy zespołu cieśni nadgarstka?
Zespół cieśni nadgarstka spowodowany jest uciskiem nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka. Główne objawy choroby to: mrowienie w nadgarstku i okolicy kciuka, palca wskazującego i środkowego, dolegliwości bólowe, zaniki mięśni kłębu kciuka, osłabienie chwytu, utrudnione zaciskanie ręki w pięść, wypadanie trzymanych w dłoni przedmiotów. Objawy najczęściej występują w nocy, nasilają się po uniesieniu ręki a zmniejszają się po jej opuszczeniu.

Czym charakteryzują się uszkodzenia nerwu łokciowego?
Nerw łokciowy najczęściej uszkodzony jest w odcinku przechodzącym przez łokieć tzw. zespół kanału łokciowego. U chorych występuje osłabienie i zanik mięśni kłębiku. Częste są parastezje palców IV i V ręki , szczególnie nasilone podczas zginania ręki w stawie łokciowym.
Nerw łokciowy może być także uszkodzony na wysokości nadgarstka tak zwany zespół kanału Guyona spowodowany najczęściej przez gangliony, urazy, wady anatomiczne.

Czym objawia się teżyczka?
Tężyczka objawia się zmęczeniem, mrowieniem i drętwieniem szczególnie palców, skóry okolicy ust, języka, bólami głowy, niespecyficznymi zaburzeniami widzenia, kołataniem serca. Do diagnostyki tej choroby służy próba tężyczkowa. Badanie polega na wprowadzeniu elektrody igłowej do mięśnia międzykostnego grzbietowego pierwszego i rejestracji wyładowań typu multipletów.

Co kryje się pod pojęciem polineuropatii?
Jest to zespół uszkodzenia nerwów obwodowych. Najczęstsze przyczyny to choroby zakaźne, toksyny, cukrzyca, alkoholizm, niedobory witamin szczególnie witaminy B12, choroby autoimmunologiczne, uwarunkowania genetyczne.  Główne objawy to zaburzenia ruchowe takie jak wiotki niedowład mięśni z ich zanikiem, opadanie rąk i stóp, zaburzenia czucia dotyczące zazwyczaj części ciała zakrytych rękawiczkami i skarpetkami, zaburzenia zwieraczowe, objawy autonomiczne.

Czym jest porażenie sobotniej nocy?
Choroba spowodowana jest porażeniem nerwu promieniowego. Zwana jest tak, gdyż do tego typu objawów dochodzi po nagłym zaśnięciu, często pod wpływem alkoholu. W badaniu neurologicznym występuje ręka opadająca.

Na czym polega badanie transmisji nerwowo-mięśniowej (próba miasteniczna, próba nużliwości, próba męczliwości)?
Badanie ma na celu ocenę przewodnictwa nerwowo-mięśniowego, przy pomocy stymulacji serią supramaksymalnych bodźców. Ocena amplitud 4:1 pozwala na wykrycie zaburzeń przewodnictwa nerwowo-mięśniowego w przebiegu np. miastenii.